16 May 2012

ANTI PEMASARAN MULTI LEVEL OR MLM

Ehsan Dari yg pakar MLM..




Askum.. hahaha baca jer topik ne sure korang ingat wah sy dah benci mlm or our marketing system.. no..no..no.. saya tujukan tajuk ne kepada mereka yang kurang bijak dan arif tentang pemasaran MLM .. dan suka menyalahkan org kerana kesilapan sendiri atau lebih senang kerana nila setitik rosak susu sebelanga.. y i talking like tis hehehe ckp omputih pulak sebab korang ne terutamanya org melayu kita ne kurang bijak suka percaya ckp org lg2 tgk iklan kt poster or iklan flayer yg ada gambar org brgambar kt kete bsr umah besar, sib baik tak da yg letak gambar bini besar muhahaha kompom aku kena tolong org tu.. but its ok.. tak salahkan syarikat tu sebab dia memang di lahirkan untuk mnipu tapi KITA NE.. KITA!!! y aku bold perkataan kita.. sebab kita yg bodoh biarkan org tipu kita sebelum kita mengkaji apa biz yg kita nak buat..

Ok..ok i noe ramai yg dah panas ati baca artikel aku ne.. its ok g ambik wuduk jap hahaha actually kalau kita ne boleh berfikir dgn waras kita pasti boleh membuat keputusan dgn waras tol tak?? sebagai contoh ada syarikat A menjual produk aromaterapi berharga RM1200.00 RINGGIT.. khas tuk org yg migrin, asma dan bla..bla..bla.. KORANG NAK INVEST X??? kalau korang invest memang korang ne bukan tak pandai tapi kurang bijak.. knapa aku ckp cam tu.. ok korang letakkan diri korang sebagai customer aku sebagai penjual aku jual korang menatang ne korang nak beli tak... bodoh nya kalau aku nak beli sebab totally mahal satu hal lagi satu sure ker aromatereapi yg mcm colok tu boleh pulihkan aku kalau aku tak jg makan, jg kesihatan dan tak makan ubat.. so di situ its totally fake, juz nak tutup biz dorang.. tapi dorang pandai, dorang bgtau pulak system dan cara nak beranakkan duit.. dgn cara cari sponsor.. muhahahaha kat sini org kita dah kantoi.. dgr labur RM1 DPT RM100 tanpa kerja mata dah terbeliak.. trus lupakan produk ambik sistem.. so kat sini korang dah buat byk kesilapan, satu korang buat kesilapan sebab pilih company ne untuk biz, ke dua korang buat kesilapan sebab  tak kaji produk sebab dlm biz MLM APA YG DI TEKANKAN ADALAH PRODUK OK!!! ketiga korang dah buat kesilapan sebab menipu ramai org, jadik kepada yg menipu dan di tipu apa kata korang taubat dan cuba muhasabah diri korang betol tak apa yg aku ckp ne.

Tak aku nafikan suatu ketika dahulu aku amat skeptikal dan mempunyai pandangan yang amat negatif tentang sesuatu pernigaan yang berasaskan sistem multilevel marketing atau dalam istilah yang dikenali ramai, MLM. Sehingga ke hari ini aku masih memandang negatif kepada hampir 90 peratus syarikat MLM yang bertapak di Malaysia ni.
Kerana apa..? aku benci melihat para networker ini memberikan janji2 dan impian yang terlampau tinggi kepada mereka yang masih belum terlibat didalam industri ni.Antara janji merapu mereka adalah akan jadi jutawan dalam masa yang singkat, usaha sedikit tapi pulangan berganda dan sebagainya.Ia seumpama taboo dalam kehidupan masyarakat kita yang suka memikirkan kemewahan hidup tetapi tidak mahu berusaha dan mewujudkan suatu sistem kerja yang efektif pada diri.
Dan akhirnya, bisnes yang sepatutnya menjadi industri yang hebat dan diakui ini dicerca, dihina dan dipandang rendah oleh mereka yang pernah gagal dalam industri ini ataupun mereka yang tak pernah kenal atau mendengar tetapi terus menghentam dan menghukum industri multilevel ni.Bukankah kita harus bersikap positif terhadap semua perkara..? Bukanlah salah mereka yang mencerca ini sepenuhnya, kerana terlampau ramai penipu dan pembelit dalam multilevel ni, jadi akhirnya industri ni dicerca.
Antara alasan mereka yang membenci multilevel adalah kerana berikut :
  1. Multilevel adalah sistem piramid
  2. Mereka hanya menjual sistem bukan produk
  3. 90 peratus ahli yang join tidak dapat pulangan modal
  4. Hanya orang atas mendapat untung
  5. MLM kebanyakannya disertai oleh orang yang sentiasa tak cukup duit dan berimpian mahu mendapatkan kekayaan dengan cara yang mudah.
  6. bla, bla, bla..
  7. hu, ha, hu ha..
Memang dalam setiap perniagaan pun akan ada sistem piramid dan memang tidak akan dapat dielakkan.Kecualilah kalau kita hanya satu2nya entiti dalam organisasi sesebuah syarikat.Pasti akan ada kerusi Pengarah Urusan di kedudukan paling atas dan kerusi kerani cabuk yang terletak di paling bawah.Namun yang bawah boleh keatas kalau dia berusaha bersungguh2.Bolehkah ada 2-3 orang Perdana Menteri dalam satu2 masa..?

Dan kepada syarikat MLM/Networking yang menjual sistem dan bukan produk inilah syarikat yang amat menimbulkan kebencian dalam diri aku.Mereka hanya menekankan komisen kepada downline yang mereka dapat, dan bukan pada produk.Kalau ada produk pun cuma sekadar mengaburi mata dan bersifat tempelan.Sebuah syarikat MLM yang baik akan mempunyai produk yang hebat dan tiada persaingan. Sebaiknya yang mempunyai hak paten kerana jika ada hak paten, tiada syarikat lain yang boleh mengeluarkan produk sama yang dimiliki mereka.

Produk pula haruslah bermanfaat dan jika kita tidak dapat pulangan modal pendaftaran sekali pun, kita mendapat manfaat daripada produk yang kita dapat dari pendaftaran tadi seperti faedah dari segi kesihatan.
Berkenaan upline sahaja yang mendapat untung ini kenyataan yang betul tapi bukan keseluruhannya tepat.Sudah adat dalam dunia bisnes tujuan kita adalah mendapat keuntungan daripada orang lain.Tapi perlualah dilakukan dengan cara yang jujur dan menimbulkan kepuasan dan persetujuan dari kedua belah pihak.Apa perniagaan yang tidak memberi keuntungan pada orang lain..? Bila ada orang mati pun akan memberi keuntungan pada si penjual kain kapan.

Berikutan kenyataan orang yang tak cukup duit sahaja yang join MLM, aku mahu bertanya kepada kalian pula, berapa ramaikah diantara kita yang cukup makan pakai minum kita hari ni.Kalau gaji setakat rm3000 sebulan pun masih dikira miskin di Kuala Lumpur.

Jangan kita menyalahkan MLM semata2 kerana kegagalan kita dalam bidang ini.Dan bukan juga menyalahkan diri semata-mata kerana kegagalan kita, tetapi nilai semula kesilapan kita dalam membuat keputusan seperti rambang mata apabila dijanjikan kekayaan dengan jalan mudah.Pilih biar tepat dan tidak menjadi kesalahan pun terlibat dalam bidang yang diakui hebat oleh Warren Buffet dan Donald Trump ini.Jangan cepat terpedaya dengan syarikat MLM yang kebanyakkannya cuma menipu.

Sebaliknya cari sebuah syarikat yang dah diakui kukuh di persada dunia, hebat produknya dan apakah yang kita boleh belajar dari syarikat tersebut. Cari peluang di syarikat yang bukan hanya menawarkan sistem secara MLM, tetapi dalam masa yang sama syarikat MLM tersebut menawarkan peluang francais dan pelaburan di suatu tempat yang diakui kebenarannya seperti pelaburan di bursa saham Malaysia dan bukan pelaburan yang entah kemana perginya.

Sampai bila kita nak melihat manusia skeptikal seperti ini..?

Dalam biz Hai-O totally lain sesangat .. aku dah tgk PELUANG YG Hai-O BAGI.. masyaallah sebab tu kami sentiasa berjaya, dan tak pernah tak berjaya sebab kami bekerja.. bukan makan duit org, kalau tak dpt income pasif income active pun ada .. tak da istilah tipu menipu we r growing strong in Malaysia, kalau Hai-O  menipu wat pe terpampang kt berita, kt hiway kat mana mana dan tgk jer flayers Hai-O takda pun gambar org bergambar kt dpn kete mewah yg adas semua gambar org yg dah cure penyakit, gemuk jdk kurus, kurus jdk gmuk, buruk jadik cantik memacam lah lagi.. so korang pilihlah yg mana satu pilihan hati, yg paling best aku pilih biz dia dan produk dia dpt 2 dlm 1 dpt cantik dan sihat ofkouse dpt income yg best sebb produk boleh di jual dan memberi manufaat kpd org lain.. Untuk mengetahui PELUANG YG  Hai-O BOLEH BAGI KT KORANG call sy 012 6805591 untuk maklumat lanjut.. 


p/s : kepada yg dah baca artikel ne sila sharing2 kepada mereka yg sgt BENCI DGN MLM sebab kita kena betolkan mereka supaya mereka pun boleh dpt manufaat di dlm marketing MLM ne.. the best marking ever in the world ...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...